Larmet går!

 
Idag var vi ute vid Lernacken för att ta vår dagliga promenad i lite maritim miljö. Det var kallt men ingen blåst så det var riktigt skönt.
 
 
När vi kom tillbaka till bilen fungerade inte Kenneths bilnyckel. Stendöd! Jag hade så klart inte min nyckel med, för en gångs skull. "Men lås upp manuellt" hojtade jag käckt 😁 "Ja, det hade jag ju gjort om det fanns nånstans att stoppa in nyckeln", svarade K (inte) lika käckt.
 
Tittar man på bildörren ser man inget nyckelhål men K kom ihåg att han läst i instruktionsboken att bakom ett litet lock vid handtaget finns hålet. Jag bara undrar varför man ska krångla till allt så förbannat? Jag menar, vad gör det för en bils utseende att nyckelhålet är synligt, varför dölja det bakom ett lock?? Nåväl, han pillade loss locket med hjälp av en kniv, som vi fick låna av en vänlig människa i en bil bredvid, och ett nyckelhål blottades.
 
 
Så, i med nyckeln och dörren öppnades OCH LARMHELVETET BÖRJADE TJUTA ÖVER HELA KOMMUNEN! K kastade sig in för att starta bilen och stänga av larmet. Men si det smög sig för det finns inget nyckelhål att sätta nyckeln i och elektroniken i nyckeln var ju död! Han var inne i bilen men den gick inte att starta OCH LARMET TJÖT!!!!
 
De andra dörrarna var fortfarnade låsta så jag krånglade mej över mittkonsolen till passagerarsätet, rotade fram instruktionsboken och langade ut den till K. DÅ kom polisen!!! Saktade ner, kollade in K där han slet sitt hår (jodå, lite hår har han)...och körde därifrån igen! OCH LARMHELVETET TJÖÖÖÖÖT!
 
 
På sidan 133 stod lösningen! "Håll nycklen mot markeringen på rattstången, trampa på bromsen och tryck på Start-knappen". Bilen startade! Och larmet tystnade! Äntligen! Folk slutade glo! Vi körde hem.
 
Jag brukar alltid försöka se något positivt i allt som händer, så även i detta. Fick fundera en stund extra men till sist kom jag på det: Under tiden jag satt inne i bilen med larmet tjutande så hörde jag inte min tinnitus!!! Det, mina vänner, var väldigt skönt! 🤣
 
Köret!
 

Kommentera här: